Nem sok újdonságot mondok, ha azt állítom, hogy a Blade Runner című film, amelyet itthon Szárnyas Fejvadász címmel vetítettek, kultikus magasságokba emelkedett. Ridley Scott, Harrison Ford, Vangelis - csak három nagy név a stáblistából, a film alapjául szolgáló novella pedig a sci-fi egyik legendás egyéniségének, Phillip K. Dick-nek a műve. A legtöbb számítógépes filmadaptáció általában az ihlető mozi bemutatója környékén jelenik meg a reklámot fokozandó, esetleg egy kicsit a film lefutása után. A Blade Runner film és játék között azonban 15 év telt el. Szerencsére a készítők nem csináltak belőle egy egyszerű lövöldözős valamit, a Szárnyas Fejvadász kalandjáték, méghozzá igen egyéni...
Filmből játékot csinálni mindig kényes munka. Vagy a cselekményt szorosan követő mű születik, de ez azt jelenti, nincsenek nagy meglepetések, vagy elrugaszkodik attól, ami talán még veszélyesebb, mert a végén még a címen kívül semmi köze nem lesz egymáshoz a két terméknek. A Blade Runner készítőinek viszont sikerült az, ami másoknak nem szokott : a film cselekményétől elrugaszkodó, de annak hangulatát, mondanivalóját mégis közvetítő produktumot alkottak. Sőt, nem is csak egy másik történetet "húztak rá" a film világára, hanem többet is. Minden új játék ugyanis egy kicsit eltér az előzőtől. Nem kell nagy dolgokra gondolni, a helyszínek ugyanazok, csak maga a történet változik, például más lesz a Nexus 6. Így a játéknak több vége is lehet, a játékos cselekedetei tényleg befolyásolják a végkifejletet. A több alternatív cselekmény miatt azonban egy végigjátszás ideje nem mérhető a klasszikus kalandjátékokhoz, mondhatni "egyéjszakás kaland" a program.
A játékban Ray McCoy szerepét kapjuk, aki a rendőrség replikánsok után nyomozó csoportjának tagja. Ennek megfelelően feladatunk a nyomozás lesz, a játék nem a tárgyak megfelelő helyen történő használatára épül, mint a legtöbb kalandjáték, hanem az információk gyűjtésére és felhasználására. Ez persze tovább csökkenti a játékidőt, hiszen nem kell kismillió tárgyat kipróbálnunk mindenen, az elakadás veszélye minimális. Az egyetlen tárgy, amit nekünk kell használni, a pisztolyunk, de ezzel sem lőhetünk akárkire. A többi tárgy és az egyéb bizonyítékok Ray alakjára kattintva hozhatók elő. A játék során kipróbálhatjuk a filmből látott két szerkezetet, az ESPER-t és a Voigt-Kampff tesztet. Utóbbi használata nem jelentős, előfordul, hogy egy végigjátszás során nem is kell, előbbi azonban elengedhetetlen. Minden kapott fényképet vizsgáljunk át vele, fontos információkhoz jutunk.
A film hangulatát nem kis mértékben a lelombozó jövőképet kitűnően érzékeltető helyszíneknek és az ezekhez illeszkedő zenének köszönhette. A játék ezen a téren sem vall szégyent. Az átvezető animációk gyönyörűek, de a helyszínek sem különböznek sokban tőlük. Sötét, patkányoktól hemzsegő csatornák, tele meghatározhatatlan eredetű trutyival, lepusztult bérházak, kerékpáros kínaiakkal teli utcák, romok és roncsok. A képernyők élethűek, a kamera a helyszínek között mozogva néha a teljes 3 dimenzió érzetét adja, pedig a játék maga csak hagyományos renderelt grafikájú. Ezzel ellentétben a figurák voxelekből állnak, ami csúnyán pixeles, elmosódott külsőt nyújt számukra, éles kontrasztot alkotva a precízen megrajzolt hátterekkel, egy mai nagyobb monitoron pedig illúziórombolóan rondák. A háttérzörejek és a zene nagyszerűek, legtöbbjük a filmből lett kivéve, ahogy a figurák hangját is kisebb szerepekből mindenki által ismert színészek mondták fel.
Szóval van egy újragenerálódó, nem lineáris történet - de túl rövid az egy végigjátszásra jutó idő, és nem hiszem, hogy sokan kezdik el többször a játékot, hiszen a helyszínek, a szereplők és a cselekmény eleje is mindig azonos. Az animációkról és a helyszínekről szuperlatívuszokban lehet beszélni - de a figurák rettentő pixelhalmazok előttük. Hogy mégis miért ajánlom a játékot ? Mert a film és a novella/regény világának hangulatát tökéletesen visszaadja. A hátterekről és a hangokról már beszéltem, a szereplők pedig tökéletesen beleillenek ebbe a környezetbe. "Normális" embert nem is lehet találni, ahogy az illik is egy ilyen antiutópiához. Félőrült tudósok, pedofílok, sziámi ikrek, fegyvermániákusok és gyilkosok között járkálva kell megoldanod a rádbízott ügyet, a szereplők közül pedig rajtad kívül akárki lehet szökött Nexus 6. Talán nem is csak rajtad kívül...